Kertolasku 3 * 2 nopilla esitettynä. |
Kenelle: Yhteen- ja vähennyslaskua hyvin hallitsevalle
Tarvikkeet: 12 noppaa, paperia ja kynä
Tajusin meidän nelivuotiaan osaavan liikkua lukujonossa ainakin kahden ja viiden harppauksin mikä tarkoittaa tietysti sitä, että eväät kertolaskun omaksumiseen alkavat olemaan jo aika hyvät. Kahden hypyt poika on oppinut, kun olemme opetelleet parillisuuden käsitettä. Lisäksi poika näyttää spontaanisti oppineen jonkin matkaa viiden kertotaulua ilmeisesti sormien avulla tehtyjen yhteenlaskujen seurauksena. Niinpä ajattelin että aika lienee kypsä opettaa mitä kertolasku tarkoittaa. Lähdin opettamaan kertolaskua nämä Iloa ja ymmärrystä matematiikkaan -kirjan opit mielessä:
- Parhaat tulokset kertolaskun käsitteen oppimisessa on saatu kokeiluista, joissa konkreettisten välineiden ja piirrosten lisäksi heti alussa otetaan esimerkkejä oppilaille tutuista käytännön tilanteista.
- Piirtäminen ja välineillä rakentelu auttaa ymmärtämään kertolaskun merkityksen.
Kertoalaskua opettaessaan kannattaa pitää itselläänkin kirkkaana mielessä, että vaikka kertolasku on vaihdannainen (esim. 3 * 2 = 2 * 3) niin kertolasku 3 * 2 tarkoittaa nimenomaan yhteenlaskua 2 + 2 + 2 eli kolme kakkosta laskettuna yhteen, kts. kuvat yllä ja alla.
Kaksi mahdollista väärää vastausta, kun pyydetään esittämään kertolasku 3 * 2 nopilla. Nämä virhetyypit ovat tavallisia neljännen luokan oppilailla, jotka tekevät tehtävän "Piirrä 3 * 2." |
Kävimme läpi 1:n, 2:n, ja 5:n kertotaulun noppien avulla niin että jokainen kertolasku rakennettiin nopista, merkittiin paperille ja sanottiin sanallisesti. Lisäksi laskimme omaan ympäristöömme liittyviä kertolaskuja kuten kuinka monta jalkaa on yhdellä pöydällä, kuinka monta silmää on kahdella ihmisellä, montako sormea on neljässä kädessä, jne. Ajatuksena meillä ei ole opetella ulkoa kertotauluja vaan kertolaskun idean ymmärtäminen. Neljävuotias oli innoissaan uusista taidoistaan ja ei meinannut millään malttaa lopettaa harjoittelua.
Lähteet:
- Hannele Ikäheimo, Iloa ja ymmärrystä matematiikkaan, Opperi, 1995
- Lukimat/Yksinumeroisilla luvuilla laskeminen/Kerto- ja jakolaskutaidon kehittyminen: http://www.lukimat.fi/matematiikka/tietopalvelu/taitojen-kehitys/aritmeettiset-perustaidot/yksinumeroisilla-luvuilla-laskeminen#section-9
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti