Tarvitaan: Lapsille sopivalla korkeudella oleva kaappi sekä kehittäviä pelejä yms. välineistöä
Maria Montessorin luomaan montessoripedagogiikkaan kuuluu olennaisena osana, että lapsia kannustetaan omatoimiseen työskentelyyn. Lapset voivat vapaasti valita mitä haluavat tehdä ja kaikki montessorivälineet ovat lasten vapaasti saatavilla. Lapset hakevat välineet itse paikoiltaan ja niitä käytettyään palauttavat ne siististi takaisin omalle paikalleen. Tämä kuulosti minusta ensin utopialta, kun puhe on 3-6 vuotiaista lapsista, mutta tämän asian ääreen kannatti pysähtyä.
Meillä ei ole mitään varsinaista montessorivälineistöä kotona, mutta paljon erilaisia palapelejä ja muita pelejä ja rakennussarjoja, joiden parissa muksut tykkäävät puuhailla. Aikaisemmin pidin näitä kaapin ylähyllyllä ja jakelin niitä käyttöön silloin kun muistin. Kaikkien pienten palasten sekoittumisen ja hukkumisenkin uhalla päätin kuitenkin kokeilla olisiko lasten (2 v ja 3 v) mahdollista käsitellä tälläista välineistöä niin että kaikki pysyisi paikoillaan ja pienet osaset eivät katoaisi.
Meillä on ollut tiukat säännöt, eli vain yhden pelin saa ottaa kerrallaan ja se pitää palauttaa aina paikoilleen heti kun sitä ei käytetä. Tavarat ovat lähteneet heti jäähylle, jos sääntöjä ei noudateta. Nyt parin kuukauden kokeilun jälkeen on sanottava, että homma toimii ihmeen hyvin ja muksut ovat ylpeitä omasta pelikaapistaan. Merkittävä hyvä puoli tässä järjestelyssä on ollut se, että muksut puuhailevat paljon aiempaa enemmän erilaisten kehittävien pelien parissa. Muut lelut ja tavarat ovat meillä toki ihan yhtä hujan hajan kuin aikaisemminkin, mutta pelien kunnioittavan käsittelyn lapset ovat sisäistäneet hienosti eikä siitä enää tarvitse juuri edes huomautella. Suosittelen kokeilemaan!
Lähteet:
- Maria Montessori: Lapsen salaisuus (kts. erityisesti luku XVIII Vapaa valinta), Maria Montessori, WSOY 1969
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti