lauantai 11. toukokuuta 2013

Lukemisen opettamisen menetelmät

Kirja: Lukemaan oppiminen ja opettaminen esi- ja alkuopetuksessa, Marja-Kristiina Lerkkanen

Olen kovasti pohdiskellut miten leikki-ikäisten lukemaan opettamista pitäisi lähestyä ja tartuin jälleen kirjaan, tällä kertaa luetuksi tuli maallikollekin mukavasti aukeava Marja-Kristiina Lerkkasen Lukemaan oppiminen ja opettaminen esi- ja alkuopetuksessa.

Lukemisen opettamisen menetelmiä on paljon ja niitä voidaan jaotella seuraavasti:
  • synteettiset menetelmät, joissa opetus etenee kielen pienistä osista suurempiin (esim. kirjain - äänne - tavu - sana - lause - teksti),
  • analyyttiset menetelmät, joissa opetus alkaa jostain kielen merkitystä kantavasta osasta kuten kokonaisesta sanasta edeten kohti pienempiä osia (esim. teksti - lause - sana - tavu - äänne/kirjain) ja
  • sekamenetelmät, joissa yhdistetään synteettisten ja analyyttisten menetelmien piirteitä.

Yhdenkään menetelmän ei ole pystytty todistamaan olevan aukottomasti ylivertainen muihin nähden. Menetelmät eroavatkin siten, että analyyttisissä menetelmissä korostuu luetun ymmärtämisen ja tekstin tuottamisen taito, kun taas synteettiset menetelmät ohjaavat tarkkaan lukemiseen ja niissä saavutetaan virheetön mekaaninen peruslukutaito nopeasti ja ne tukevat myös oikeinkirjoituksen oppimista.

Tällä hetkellä lukemaan opettamisen menetelmistä Suomessa on yleisimmin käytössä synteettiseen perustaan pohjaava KÄTS ja analyyttiseen perustaan pohjaava LPP. KÄTS-menetelmässä (Kirjain Äänne Tavu Sana) opetetaan rinnakkain ensin kirjainten, sitten tavujen ja lopulta sanojen tunnistamista, lukemista ja kirjoittamista. LPP-menetelmässä (Lukemaan Puhumisen Perusteella) opetuksen perusta on lasten oma puhekieli, jota muutetaan kieleksi, lauseiksi ja tekstiksi. LPP-menetelmää on kiitetty sen lapsilähtöisyyden, yksilöllisyyden ja vuorovaikutteisen toiminnan vuoksi, mutta se on opettajalle työläs.

Lopullista vastausta ihmettelyilleni ei tästäkään kirjasta löytynyt, mutta ehkä jotain suuntaviivoja kuitenkin. Seuraavaksi ainakin haluaisin tutustua paremmin LPP-menetelmään. Toisaalta pohdin, että pitäisikö kuitenkin pysytellä pelkästään kielellisen tietoisuuden harjoituksissa ja antaa sen lukutaidon tulla itsekseen, kun se on sieltä tullakseen.


Lähteet:
  • Lukemaan oppiminen ja opettaminen esi- ja alkuopetuksessa, Marja-Kristiina Lerkkanen, WSOY, 2006

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti