sunnuntai 28. huhtikuuta 2013

Sanan alkuäänteen tunnistaminen

Kenelle: Lukemista ja kirjoittamista harjoittelevalle.
Tarvitaan: Lunttilappu harjoistusohjeista aikuiselle - tai hyvä muisti.

Olemme harjoitelleet sanan alkuäänteiden tunnistamista kolmevuotiaan kanssa jo jokin aikaa. Olen sanonut sanan ja pyytänyt lasta kertomaan millä äänteellä sana alkaa. Tämä harjoitus on kuitenkin etenkin konsonantilla alkavien sanojen osalta turhan hankala kolmevuotiaallemme. Riemukseni löysin Puhekuplia -kirjasta meille uusia mukavia sanojen alkuäänteisiin liittyviä leikkejä:

  • Aikuinen sanoo: "Arvatkaa, kenen nimi: Uu-uu-uupataa, ulliskoukku upsis (Ulla)." Jos nimi alkaa konsonantilla, otetaan mukaan myös sitä seuraava vokaali, esim. Tii-tii-tipataa, tilliskoukku tipsis (Timo). Kokeilimme kaikkien tuttujen nimiä.
  • Alkuäänteettömän sanan keksiminen: Aikuinen kysyy mikä ilman alkuäännettä sanottu sana voisi olla kyseessä (esim. -uu, -ukka, -aapas), ja lapset keksivät puuttuvan sanan ja alkuäänteen. Arvaamista voi helpottaa käyttämällä sanoja, jotka liittyvät lapselle näkyvillä oleviin asioihin.
  • Alkuäänteen poistaminen: Mikä sana jää jäljelle, kun poistat ensimmäisen äänteen? Esimerkiksi takka, raivo, reki, lauta, lemu, laine, meno, molli, saari, soma, nappi tai takku, tukki, papu, kelo.

Näiden leikkien avulla meiltä sujui yksi ajomatka oikein hauskasti ja kolmevuotias oli leikeistä hyvin innostunut.


Lähteet:

  • Ideat ja ohjeita: Puhekuplia - Lapsen puheen ja kielellisen tietoisuuden kehittäminen, Maija-Leena Hakamo, Lasten Keskus, 2011

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti