Tarvikkeet: Iso kangaspussi tai vastaava, leluja tai muita lapselle tuttuja esineitä
Kenelle: Leikki-ikäiselle, ainakin leikin perusmuoto voi sopia myös hyvin puhuvalle taaperolle
Kenelle: Leikki-ikäiselle, ainakin leikin perusmuoto voi sopia myös hyvin puhuvalle taaperolle
Tässä tuntoaistia kehittävässä leikissä lapsia pyydetään tuomaan pieniä pussiin sopivia esineitä.
- Mitä toit? Nimetään esineet ja laitetaan ne "salaisuuspussiin".
- Tule, laita kätesi pussiin ja valitse sieltä yksi tavara! Kerro, mitä kädessäsi on! (Esinettä ei saa ottaa esiin.)
- (Nimeämisen jälkeen). Katso, arvasitko oikein!
Tätä leikkiä voidaan kehittää edelleen:
- Tunnustelun jälkeen voidaan kysyä ensimmäiseksi, miltä kädessä oleva esine tuntuu ja vasta tämän jälkeen lapsi voi kertoa, mikä hänellä on kädessään.
- Älä paljasta, mitä on kädessäsi. Kerro vain, miltä se tuntuu. Voit myös kertoa minkä värinen se on. Muiden tehtävänä on arvata, mikä sinulla on kädessäsi.
- Laitetaan pussiin lapsille tuttuja esineitä näyttämättä niitä ensin lapsille. Arvaamista voi helpottaa laittamalla ensin ympäristöön näkyville vastaavat esineet kuin pussissa on.
Meidän 3,5-vuotiaallemme leikin perusmuoto yhdessä valittuine esineineen oli liian helppo. Tällaisenakin leikki olisi voinut hyvin toimia, jos esineitä nostamassa olisi ollut myös muita lapsia. Kun laitoin pussiin yllätysesineet (c), ensimmäisellä kerralla 3,5 -vuotias piti leikkiä liian vaikeana eikä malttanut keskittyä. Toisen kerran leikkiessä 3,5 -vuotias osasi nimetä kaikki yllätysesineet, tosin yllätysesineet taisivat olla kaikki sellaisia, joita oli tunnusteltu edellisen kerran tätä leikkiä leikkiessä.
Esineiden kuvaamisen opetteleminen (a) tuntui olevan ensin vaikeaa, mutta kuultuaan miten aikuiset kuvailivat esineitä, myös 3,5 -vuotias oppi kuvailemaan hyvin kädessään olevia esineitä paljastamatta mitä ne ovat. Kaikkein hauskinta 3,5-vuotiaalle oli kun hän sai itse kerätä esineet pussiin salaa aikuiselta ja aikuisen tehtävä oli kuvailla esineitä pussissa ja hän sai arvata mitä ne ovat (b).
Lähde: Aistimista kehittävät leikit, C. Neményi Eszter ja Lill Jánosné, http://solmu.math.helsinki.fi/2001/unkari/kasvatus/artI.html
Esineiden kuvaamisen opetteleminen (a) tuntui olevan ensin vaikeaa, mutta kuultuaan miten aikuiset kuvailivat esineitä, myös 3,5 -vuotias oppi kuvailemaan hyvin kädessään olevia esineitä paljastamatta mitä ne ovat. Kaikkein hauskinta 3,5-vuotiaalle oli kun hän sai itse kerätä esineet pussiin salaa aikuiselta ja aikuisen tehtävä oli kuvailla esineitä pussissa ja hän sai arvata mitä ne ovat (b).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti