sunnuntai 20. maaliskuuta 2016

Kymmenjärjestelmän harjoittelua

Jotta suurempia kymmenjärjestelmän lukuja oppisi lukemaan ja ymmärtämään, pitää hahmottaa kuinka ne koostuvat ykkösistä, kymmenistä, sadoista, tuhansista jne. Tämän asian sisäistämistä harjoittelimme viisivuotiaan kanssa Tevellasta (omalla kustannuksella) hankkimillani kymmenjärjestelmävälineillä (pieni kymmenjärjestelmä sekä kymmenjärjestelmäalusta ja lukukortit).

Aloitimme tuokion tutustumalla välineisiin. Viisivuotias sai tutkia ensin havaintovälineitä. Ihmeteltiin ykköskuutiota, kymppitankoa, satalevyä ja tuhatkuutiota. Laskettiin toistensa avulla:
- kymmenen ykköskuutiota on yhtä suuri kuin kymppitanko
- kymmenen kymppitankoa rivissä on yhtä suuri kuin satalevy
- kymmenen satalevyä pinossa on yhtä suuri kuin tuhatkuutio



Tutustuttiin lukukortteihin ja tunnistettiin eri korteissa olevia lukuja. Käytiin läpi ykköskortit, kymmenkortit, satakortit ja tuhatkortit. Esittelin, miten korteilla voi rakentaa lukuja laittamalla niitä toistensa päälle. Näytin miten saman luvun voi rakentaa kymmenjärjestelmäalustalle ykköskuutioden, kymppitankojen, satalevyjen ja tuhatkuution avulla. Numeroilla kirjoitetusta luvusta poimin vielä kortit erillen - ykkösiä on kolme, kymmeniä on neljä eli neljäkymmentä, satoja on viisi eli viisisataa jne.



Seuraavaksi lapsi sai rakentaa oman luvun lukukorteila. Sitten houkuttelin häntä sanomaan luvun. Aluksi se on vaikeaa, mutta purkamalla lukua ykkösistä alkaen, homma tuntui avautuvan ilman sen kummempia selityksiä.
- poimin luvun ykköskortin ja kysyin mikä luku tämä on (esim. 6)
- poimin luvun kymmenkortin ja kysyin mikä luku tämä on (esim. 30)
- laitoin ykköskortin kymmenkortin päälle ja kysyin mikä luku nyt on (esim. 36)
- poimin luvun satakortin ja kysyin mikä luku tämä on (esim. 500)
- sujautin satakortin osaksi äsken tunnistettua lukua (esim. 536)
- poimin luvun tuhatkortin ja kysyin mikä luku tämä on (esim. 1000)
- sujautin tuhatkortin osaksi äsken tunnistettua lukua (esim. 1536)

Kovin montaa kertaa lukuja ei tarvinnut purkaa alusta asti, kun asia oli jo ihan selvä viisivuotiaalle.

Kun lapsi oli tunnistanut luvun, hän rakensi sen havaintovälineillä. Alustalla on paikka ykkösille (Y), kymmenille (K), sadoille (S) ja tuhansille (T). Erityisesti havainnoitiin sitä, että kussakin paikassa voi olla myös nolla ja miten kuhunkin paikkaan luvussa mahtuu korkeintaan numero 9.



Tämä oli viisivuotiaan mielestä superhauskaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti