tiistai 2. huhtikuuta 2013

Pöydän kattamisen harjoittelu


Kattausmallikartta: Haarukka ja veitsi
Kattausmallikartta: Keittolusikka

Kenelle: 3-6 -vuotiaalle, joka ei osaa vielä kattaa pöytää.
Tarvikkeet: Kattaukseen tarvittavat lautaset, aterimet, lasi ja taiteltu lautasliina sekä tarjotin. Lautasliinan taittaminen on erillinen käytännön työtehtävä. Mallikartta, johon on piirretty astiat luonnollisessa koossa oikeille paikoilleen.

Lapset ovat mielissään, kun saavat tehdä ihan oikeita töitä, joita aikuisetkin tekevät. Pöydän kattaminen on yksi lapsille päivittäin näkyviä kotitöitä, joten se luonnollisesti kiinnostaa lapsia. Maria Montessori suomii tylysti vanhempia, jotka kieltävät lapsia koskemasta kodin esineisiin ja hän pitää kodin esineiden pyhää koskemattomuutta aikuisen lasta kohtaan osoittamana saituutena (Luku XI Käsi, Lapsen salaisuus). Jos haluat noudattaa montessorimenetelmää täsmällisesti, kattamistehtävän astioiden pitäisi olla lasten saatavilla niin että he voivat aloittaa kattaustehtävän, kun se heitä kiinnostaa. Sen jälkeen kun yksi tarjottimellinen Arabian astioita oli kipattu maahan, meidän isäntä oli sitä mieltä, että meidän perheessämme vanhemmat osoittavat jatkossakin saituutta lapsia kohtaan ja meillä lapset joutuvat erikseen pyytämään kattamistehtävän tarvikkeita. Kannattaa pohtia lapsen kyky kantaa tarjotinta ennen tehtävän aloittamista ja opettaa tarjottimen kantaminen huolellisesti, jos uskoo lapsen siihen pystyvän.

Vaikka astiatarjottimen kantaminen voikin olla pienemmille turhan vaikeaa, pöydän kattamisen harjoittelu on hyvä esimerkki tehtävästä, jonka jo hyvin pieni lapsi voi sopivalla ohjauksella suorittaa, mutta silloin(kin) aikuisen on pystyttävä hyväksymään kodin esineiden särkymisen mahdollisuus. Palkinnoksi aikuinen saa ihastella lapsen riemua siitä, että lapsi pääsee tekemään aivan itse näin tärkeää tehtävää. Aikuisten ruokapöytä on lapsille turhan korkea, joten kattamisharjoittelu kannattaa tehdä jollakin matalalla pöydällä.

Opetuksen vaiheet:
  • Kata astiat tarjottimelle ja kerro lapselle, että ne ovat nyt oikeilla paikoillaan ja katettu mallikuvan mukaisesti.
  • Aseta mallikuva pöydälle. Ensin lapsi saa kattaa mallikuvan päälle. Myöhemmin lapsi voi kattaa suoraan pöydälle katsoen mallikuvasta apua tarvittaessa.
  • Kiinnitä lapsen huomio siihen mille puolelle aterimet katetaan: "Kun ruuan kanssa käytetään haarukkaa ja veistä, haarukan paikka on lautasen vasemmalla puolella ja veitsen paikka on lautasen oikealla puolella.". Vasemman ja oikean tunnistamista voi opetella vaikka miettimällä missä kädessä lapsi pitää kynää ja onko se vasen vai oikea. Meidän kerhonsetä kysyy lapsilta aina kummalla kädellä kaivat nenää ja sen jälkeen lapset erehtymättä nimeävät oikean ja vasemman.
  • Lapset ryhtyivät meillä leikkimään heti syömistä, joten seuraavaksi opastin miten ruokaliina avataan syliin ja toivotetaan hyvää ruokahalua ennen kuin aloitetaan syömään. Kun ruoka on syöty, aterimet asetetaan kello viiden asentoon ja suu pyyhitään ruokaliinalla.
  • Lopettaessaan lapsi kerää astiat takaisin tarjottimelle. Jos mahdollista, kotoa pitäisi löytyä  paikka, johon lapsi voi palauttaa tarjottimen ja hakea sen uudelleen, kun hän haluaa jälleen harjoitella kattamista. 
  • Tehtävän tultua tutuksi lapset osallistuvat päivittäiseen pöydän kattamiseen.

Piirsin mallikartat kattauksesta, jossa aterimina on haarukka ja veitsi sekä toisen, jossa aterimena on keittolusikka. Tulostamalla dokumentit kahdelle A4-paperille, leikkaamalla ylimääräisen valkoisen pois ja teippaamalla paperit yhteen, saat luonnollisen kokoiset mallikartat. (Ethän kuitenkaan julkaise mallikarttoja muualla ilman lupaani.)


Lähteet:

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti