Olen yrittänyt kuvitella millaista meillä sitten on kun minäkin olen töissä ja mitä ehdin ja jaksan poikien kanssa tehdä. Koska yhteistä aikaa on silloin paljon vähemmän on tuumattava tarkemmin mistä meidän touhuistamme pojille voisi olla eniten hyötyä. Lueskelin inspiraation lähteeksi Hannele Ikäheimon kokoamaa luetteloa matematiikan opetuksen tutkimuksesta. Matematiikan oppimisessa näyttäisi toimivan Matteus-vaikutus eli yksilöiden väliset taitoerot kasvavat sitä mukaa kun lapset opettelevat uusia asioita. Oppi ja ymmärrys kasaantuu siis niille, joilla sitä jo ennestään on. Esikoulun lopussa mitatut taidot lukumäärien vertailussa ja lukujonoissa ennustavat 70 % oppilaiden osaamisesta vielä 4. luokalla. Samaa vaikutusta ei ole havaittavissa lukemisen ja luetun ymmärtämisen suhteen. Esi- ja alkuopetus näyttää hyvin tasaavan lukemisen ja luetun ymmärtämisen taitojen erot lasten väliltä.
Näiden tutkimusten perusteella tuumasin, että on lasteni kannaltaan hyödyllisempää panostaa käytettävissä oleva aika ennemmin matematiikan opetteluun kuin lukemisen harjoitteluun. Kielten oppimisen kannalta toki ikävuodet 0-6 ovat kriittistä aikaa ja rikkaan äidinkielen kuuleminen on kielen tajun kehittymisen kannalta silloin ensiarvoisen tärkeää ja muita kieliä oppii verrattomasti helpommin kuin vanhempana, mutta lukemisen opettaminen taitaa jatkossa jäädä meillä vähäiseksi.
Lähteet:
- LUKI-vaikeudet ja matematiikan oppimisvaikeudet, Hannele Ikäheimo: http://www.opperi.fi/06_kirjallisuus_tutkimus/LUKI+MAT.pdf
Mukavaa, että palasit :)
VastaaPoistaKiitos. :) Näin kivan kommentin jälkeen tuntuukin kivalta olla taas täällä. :)
Poista